![]() |
![]() | Regulamin Turnieju na Czterolecie - 16-17.02.2013 | ![]() |
Schirru
Administrator
![]()
![]() |
![]() |
REGULAMIN TURNIEJU SZERMIERCZEGO
1. Wymagane ochraniacze. 1.1 Szpada dworska Obowiązkowe: maska szermiercza, dres szermierczy, rękawice szermiercze do walki na szpady, plastikowy ochraniacz piersi dla kobiet, suspensorium dla mężczyzn. Zalecane: ochraniacze kolan. 1.2. Rapier z lewakiem Obowiązkowe: maska szermiercza, dres szermierczy, rękawice szermiercze do walki na rapiery, plastikowy ochraniacz piersi dla kobiet, suspensorium dla mężczyzn, ochraniacze kolan. 1.3. Szabla pojedynkowa Obowiązkowe: maska szermiercza, dres szermierczy, rękawice szermiercze do walki na szable, plastikowy ochraniacz piersi dla kobiet, suspensorium dla mężczyzn, ochraniacze kolan, barków, łokci i przedramion, dodatkowa osłona korpusu. Zalecane: osłona goleni, dodatkowa osłona maski. 1.4. Miecz długi Obowiązkowe: maska szermiercza, dres szermierczy, rękawice szermiercze do walki mieczem, plastikowy ochraniacz piersi dla kobiet, suspensorium dla mężczyzn, ochraniacze kolan, barków, łokci i przedramion, dodatkowa osłona korpusu. Zalecane: osłona goleni, dodatkowa osłona maski. Uwaga: Sędzia ma prawo nie dopuścić do walki zawodnika, którego sprzęt ochronny jest niekompletny, lub jest w złym stanie (np. zardzewiała krata maski). Powodem niedopuszczenia do walki może być również nieregulaminowa broń. 2. Wymiarowanie broni. Szczegółowe informacje na temat wymiarowania broni znajdują się w regulaminie na naszej stronie pod adresem: [link widoczny dla zalogowanych] Uwaga: Sędzia ma prawo, ze względu na uzasadnione czynniki, dopuścić do walki zawodnika posiadającego broń niespełniającą wymogów regulaminu (np. cięższą lub wyposażoną w mniejszą ochronę dłoni). 3. Sędziowanie walki. Sędzia, sekundanci, sędzia główny. Walka jest sędziowana przez trzy lub pięć osób. Jedna z nich pełni rolę sędziego, natomiast pozostałe nazywamy sekundantami. Do obowiązków sędziego należy ostateczne rozstrzyganie o trafieniach, czuwanie nad przebiegiem walki, zatrzymywanie i wznawianie starcia. Zadaniem sekundantów jest obserwowanie i sygnalizowanie trafień. Walkę przerywa sędzia, decydując o tym sam lub na znak (podniesienie ręki/chorągiewki) sekundanta. Walka może zostać również przerwana przez sekundanta lub zawodnika (patrz: punkt 7). W przypadku wątpliwości lub sytuacji spornych sędzia rozstrzyga o przyznaniu punktu. Sędzia główny to jedna osoba, która czuwa nad przebiegiem zawodów, rozstrzyga kwestie sporne, decyduje o ewentualnych zmianach w przebiegu zawodów. 4. Pole trafienia. 4. 1 Szpada dworska Polem trafienia jest całe ciało. Liczone są wyłącznie poprawnie osadzone pchnięcia z zauważalnym wygięciem klingi. 4.2 Rapier z lewakiem Polem trafienia jest całe ciało. Liczone są wyłącznie poprawnie osadzone pchnięcia z zauważalnym wygięciem klingi. 4.3. Szabla pojedynkowa Polem trafienia jest całe ciało. Liczone są zarówno cięcia, jak i pchnięcia. Obowiązuje konwencja szablowa.* 4.4. Miecz długi Polem trafienia jest całe ciało. Liczone są zarówno cięcia, jak i pchnięcia. Obowiązuje konwencja mieczowa.* 5. Punktacja. 5.1 Zasady ogólne Obaj zawodnicy zaczynają walkę posiadając 3 punkty. Każdy z nich otrzymując trafienie traci punkt. Starcie odbywa się do momentu aż punkty jednego z zawodników spadną do zera. Możliwe są cztery wyniki: · a) walka rozstrzygnięta · b) remis · c) trafienie obopólne · d) dyskwalifikacja Zawodnik może stracić punkt, nie otrzymawszy trafienia: · a) na skutek niezgodnego z regulaminem zachowania (decyzją sędziego głównego) · b) na skutek opuszczenia pola walki 5.2 Walka rozstrzygnięta Walka jest rozstrzygnięta gdy jeden z walczących utraci wszystkie 3 punkty posiadane na początku. Wygrywający otrzymuje 2 punkty do generalnej klasyfikacji, przegrywający 0 punktów. 5.3 Remis Gdy zawodnicy unikają walki i nie podejmują starcia, sędzia może zacząć liczyć czas, o czym informuje walczących. Jeśli w ciągu 30 sekund nie nastąpi trafienie stan punktów obu walczących zostaje zmniejszony o 1. Gdy osiągnie 0 - 0 walka kończy się remisem. Zawodnicy otrzymują 0 punktów do generalnej klasyfikacji. 5.4 Trafienie obopólne W przypadku trafienia obopólnego w szpadzie lub rapierze z lewakiem obaj zawodnicy otrzymują -1 punkt do generalnej klasyfikacji a walka zostaje zakończona. Wyjątkiem jest stan punktowy 3:1 lub 2:1, wtedy dwa pierwsze trafienia obopólne nie skutkują zakończeniem walki i są powtarzane bez utraty punktów. Trzecie trafienie równoczesne kończy starcie a zawodnicy otrzymują -1 punkt do generalnej klasyfikacji. W szabli pojedynkowej i mieczu długim w przypadku trafień obopólnych sędzia rozstrzyga przyznanie punktu zgodnie z zasadą primum vivere*. 5.5 Dyskwalifikacja Zawodnik może zostać zdyskwalifikowany przez sędziego lub sędziego głównego. Dyskwalifikacja może dotyczyć jednej walki, wówczas zdyskwalifikowany zawodnik otrzymuje -1 punkt do generalnej klasyfikacji, jego przeciwnik zdobywa 2 punkty a walka zostaje zakończona. Dyskwalifikacja może dotyczyć również całych zawodów, wtedy zawodnik zostaje skreślony z listy uczestników wraz z jego punktacją. 6. Przebieg walki i komendy sędziego. · a) "Salut!"- zawodnicy wykonują pełny salut właściwy dla swojej szkoły. · b) "Maski!"- zawodnicy ubierają maski. · c) "Postawa!"- zawodnicy przyjmują postawę szermierczą w wyznaczonych częściach planszy. · d) "Gotowi?"- zawodnicy potwierdzają gotowość do walki głośnym "Tak!" lub "Gotów!". · e) "Walczyć!"- zawodnicy rozpoczynają walkę. 7. Przerwanie walki. Walka zostaje przerwana, gdy: · a) Padnie komenda "Stop!" lub "Stój!" ze strony sędziego lub jednego z sekundantów. · b) Jeden z zawodników przerwie walkę wołając "Stop!" lub "Stój!". Uwaga: Zawodnik ma prawo przerwać walkę w dowolnym momencie (w wypadku kontuzji, awarii sprzętu itp.), jednak sędziowie w razie nieuzasadnionego przerwania walki mogą ukarać go utratą punktu. Sekundant może przerwać walkę w wypadku kontuzji zawodników, awarii sprzętu, czy dowolnego zagrożenia. 8. Ogólne zasady. Niedozwolone jest: o a) chwytanie klingi przeciwnika o b) chwytanie kabłąka broni przeciwnika (w szpadzie) o c) chwytanie jelca broni przeciwnika (w mieczu) o d) odsuwanie klingi przeciwnika dłonią nieuzbrojoną (w szabli i mieczu) o d) dźwignie, rzuty o e) opuszczanie wyznaczonego pola walki o f) rzucanie bronią Dozwolone jest: o a) skracanie dystansu, zmiana stron, itp. o b) podcięcia, przewracanie przeciwnika o c) chwyty, odepchnięcia, rozbrojenia o d) uderzenia i kopnięcia z wyłączeniem trafień w tył głowy i plecy przeciwnika o e) odsuwanie klingi przeciwnika dłonią nieuzbrojoną (w szpadzie) *Konwencje oparte na zasadzie primum vivere przypominają konwencje szablową w szermierce sportowej, ale są pewne różnice które będą pokazane i omówione na przykładach na miejscu. |
|||||||||||||
Post został pochwalony 0 razy
|
![]() |

![]() | Regulamin Turnieju na Czterolecie - 16-17.02.2013 | ![]() |
|
||
![]() |
![]() |
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2004 phpBB Group
phpBB Style created by phpBBStyles.com and distributed by Styles Database.
Powered by phpBB © 2001-2004 phpBB Group
phpBB Style created by phpBBStyles.com and distributed by Styles Database.