Forum www.dragonipiotrkowa.fora.pl Strona Główna


www.dragonipiotrkowa.fora.pl
Szermierka historyczna Piotrków - Forum
Odpowiedz do tematu
Regulamin Turnieju na Czterolecie - 16-17.02.2013
Schirru
Administrator
Administrator


Dołączył: 22 Lut 2009
Posty: 800
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piotrkow Trybunalski

REGULAMIN TURNIEJU SZERMIERCZEGO


1. Wymagane ochraniacze.


1.1 Szpada dworska

Obowiązkowe: maska szermiercza, dres szermierczy, rękawice szermiercze do walki na szpady, plastikowy ochraniacz piersi dla kobiet, suspensorium dla mężczyzn. Zalecane: ochraniacze kolan.

1.2. Rapier z lewakiem
Obowiązkowe: maska szermiercza, dres szermierczy, rękawice szermiercze do walki na rapiery, plastikowy ochraniacz piersi dla kobiet, suspensorium dla mężczyzn, ochraniacze kolan.

1.3. Szabla pojedynkowa
Obowiązkowe: maska szermiercza, dres szermierczy, rękawice szermiercze do walki na szable, plastikowy ochraniacz piersi dla kobiet, suspensorium dla mężczyzn, ochraniacze kolan, barków, łokci i przedramion, dodatkowa osłona korpusu. Zalecane: osłona goleni, dodatkowa osłona maski.

1.4. Miecz długi
Obowiązkowe: maska szermiercza, dres szermierczy, rękawice szermiercze do walki mieczem, plastikowy ochraniacz piersi dla kobiet, suspensorium dla mężczyzn, ochraniacze kolan, barków, łokci i przedramion, dodatkowa osłona korpusu. Zalecane: osłona goleni, dodatkowa osłona maski.

Uwaga: Sędzia ma prawo nie dopuścić do walki zawodnika, którego sprzęt ochronny jest niekompletny, lub jest w złym stanie (np. zardzewiała krata maski). Powodem niedopuszczenia do walki może być również nieregulaminowa broń.

2. Wymiarowanie broni.

Szczegółowe informacje na temat wymiarowania broni znajdują się w regulaminie na naszej stronie pod adresem: [link widoczny dla zalogowanych]

Uwaga: Sędzia ma prawo, ze względu na uzasadnione czynniki, dopuścić do walki zawodnika posiadającego broń niespełniającą wymogów regulaminu (np. cięższą lub wyposażoną w mniejszą ochronę dłoni).

3. Sędziowanie walki. Sędzia, sekundanci, sędzia główny.

Walka jest sędziowana przez trzy lub pięć osób. Jedna z nich pełni rolę sędziego, natomiast pozostałe nazywamy sekundantami. Do obowiązków sędziego należy ostateczne rozstrzyganie o trafieniach, czuwanie nad przebiegiem walki, zatrzymywanie i wznawianie starcia. Zadaniem sekundantów jest obserwowanie i sygnalizowanie trafień. Walkę przerywa sędzia, decydując o tym sam lub na znak (podniesienie ręki/chorągiewki) sekundanta. Walka może zostać również przerwana przez sekundanta lub zawodnika (patrz: punkt 7). W przypadku wątpliwości lub sytuacji spornych sędzia rozstrzyga o przyznaniu punktu. Sędzia główny to jedna osoba, która czuwa nad przebiegiem zawodów, rozstrzyga kwestie sporne, decyduje o ewentualnych zmianach w przebiegu zawodów.

4. Pole trafienia.

4. 1 Szpada dworska
Polem trafienia jest całe ciało. Liczone są wyłącznie poprawnie osadzone pchnięcia z zauważalnym wygięciem klingi.

4.2 Rapier z lewakiem
Polem trafienia jest całe ciało. Liczone są wyłącznie poprawnie osadzone pchnięcia z zauważalnym wygięciem klingi.

4.3. Szabla pojedynkowa
Polem trafienia jest całe ciało. Liczone są zarówno cięcia, jak i pchnięcia. Obowiązuje konwencja szablowa.*

4.4. Miecz długi
Polem trafienia jest całe ciało. Liczone są zarówno cięcia, jak i pchnięcia. Obowiązuje konwencja mieczowa.*

5. Punktacja.

5.1 Zasady ogólne
Obaj zawodnicy zaczynają walkę posiadając 3 punkty. Każdy z nich otrzymując trafienie traci punkt. Starcie odbywa się do momentu aż punkty jednego z zawodników spadną do zera. Możliwe są cztery wyniki:
· a) walka rozstrzygnięta
· b) remis
· c) trafienie obopólne
· d) dyskwalifikacja
Zawodnik może stracić punkt, nie otrzymawszy trafienia:
· a) na skutek niezgodnego z regulaminem zachowania (decyzją sędziego głównego)
· b) na skutek opuszczenia pola walki

5.2 Walka rozstrzygnięta
Walka jest rozstrzygnięta gdy jeden z walczących utraci wszystkie 3 punkty posiadane na początku. Wygrywający otrzymuje 2 punkty do generalnej klasyfikacji, przegrywający 0 punktów.

5.3 Remis
Gdy zawodnicy unikają walki i nie podejmują starcia, sędzia może zacząć liczyć czas, o czym informuje walczących. Jeśli w ciągu 30 sekund nie nastąpi trafienie stan punktów obu walczących zostaje zmniejszony o 1. Gdy osiągnie 0 - 0 walka kończy się remisem. Zawodnicy otrzymują 0 punktów do generalnej klasyfikacji.

5.4 Trafienie obopólne
W przypadku trafienia obopólnego w szpadzie lub rapierze z lewakiem obaj zawodnicy otrzymują -1 punkt do generalnej klasyfikacji a walka zostaje zakończona. Wyjątkiem jest stan punktowy 3:1 lub 2:1, wtedy dwa pierwsze trafienia obopólne nie skutkują zakończeniem walki i są powtarzane bez utraty punktów. Trzecie trafienie równoczesne kończy starcie a zawodnicy otrzymują -1 punkt do generalnej klasyfikacji. W szabli pojedynkowej i mieczu długim w przypadku trafień obopólnych sędzia rozstrzyga przyznanie punktu zgodnie z zasadą primum vivere*.

5.5 Dyskwalifikacja
Zawodnik może zostać zdyskwalifikowany przez sędziego lub sędziego głównego. Dyskwalifikacja może dotyczyć jednej walki, wówczas zdyskwalifikowany zawodnik otrzymuje -1 punkt do generalnej klasyfikacji, jego przeciwnik zdobywa 2 punkty a walka zostaje zakończona. Dyskwalifikacja może dotyczyć również całych zawodów, wtedy zawodnik zostaje skreślony z listy uczestników wraz z jego punktacją.

6. Przebieg walki i komendy sędziego.

· a) "Salut!"- zawodnicy wykonują pełny salut właściwy dla swojej szkoły.
· b) "Maski!"- zawodnicy ubierają maski.
· c) "Postawa!"- zawodnicy przyjmują postawę szermierczą w wyznaczonych częściach planszy.
· d) "Gotowi?"- zawodnicy potwierdzają gotowość do walki głośnym "Tak!" lub "Gotów!".
· e) "Walczyć!"- zawodnicy rozpoczynają walkę.

7. Przerwanie walki.
Walka zostaje przerwana, gdy:
· a) Padnie komenda "Stop!" lub "Stój!" ze strony sędziego lub jednego z sekundantów.
· b) Jeden z zawodników przerwie walkę wołając "Stop!" lub "Stój!".
Uwaga: Zawodnik ma prawo przerwać walkę w dowolnym momencie (w wypadku kontuzji, awarii sprzętu itp.), jednak sędziowie w razie nieuzasadnionego przerwania walki mogą ukarać go utratą punktu. Sekundant może przerwać walkę w wypadku kontuzji zawodników, awarii sprzętu, czy dowolnego zagrożenia.

8. Ogólne zasady.
Niedozwolone jest:
o a) chwytanie klingi przeciwnika
o b) chwytanie kabłąka broni przeciwnika (w szpadzie)
o c) chwytanie jelca broni przeciwnika (w mieczu)
o d) odsuwanie klingi przeciwnika dłonią nieuzbrojoną (w szabli i mieczu)
o d) dźwignie, rzuty
o e) opuszczanie wyznaczonego pola walki
o f) rzucanie bronią

Dozwolone jest:
o a) skracanie dystansu, zmiana stron, itp.
o b) podcięcia, przewracanie przeciwnika
o c) chwyty, odepchnięcia, rozbrojenia
o d) uderzenia i kopnięcia z wyłączeniem trafień w tył głowy i plecy przeciwnika
o e) odsuwanie klingi przeciwnika dłonią nieuzbrojoną (w szpadzie)

*Konwencje oparte na zasadzie primum vivere przypominają konwencje szablową w szermierce sportowej, ale są pewne różnice które będą pokazane i omówione na przykładach na miejscu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Regulamin Turnieju na Czterolecie - 16-17.02.2013
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Odpowiedz do tematu